S04E07 The Festival of Living Art


Viittauksia, jotka on jo käsitelty aiemmissa jaksoissa: Spin-lehti, Norman Rockwell, Shakey’s, AC/DC ja Angus Young, Pink Floyd, 99 Luftballoons, Bananarama, Gumby/Pokey, Matrix

  • Fig Newton

Rory on jälleen kotona pesemässä pyykkiä. Lorelai leikkaa alennuskuponkeja lehdistä, ja kysyy, että huolestuisiko Rory, jos hän leikkelisi jälleen kuponkeja. Rory vastaa että olisi kauhuissaan, ja Lorelai yrittää piilottaa kuponkihommansa. Rory pöllii äidiltään lehtisen kuponkeja, ja Lorelai huudahtaa haluavansa ne takaisin: “Just for the Fig Newtons, please!” —> Newtonit ovat Nabisco-brändin versio kekseistä, jotka on täytetty makealla hedelmätahnalla. Fig Newtonit ovat siis viikunatahnalla täytettyjä keksejä.

  • Deaf, dumb, and blind

Rory avaa takaoven ja keittiöön kantautuu Lanen bändin soittoa heidän kitaristikokelaidensa kanssa. Tytöt päivittelevät sitä, miten karsealta kyseinen soitanta kuulostaa ja Roryn mielestä kyseessä on nyt ainakin 200. kitaristin koesoitto. Lorelai tuumaa: “Well, they must be down to the deaf, dumb, and blind ones.” —> Tässä ei ole varsinaisesti kyseessä viittaus, vaan vanha englannin kielen fraasi, jolla on aikanaan viitattu kuuroihin, mykkiin ja sokeisiin ihmisiin. Tässä yhteydessä “dumb” ei siis ole “tyhmä”, vaan sillä on alunperin viitattu puhekyvyttömään henkilöön. Redditistä löytyi keskustelu, jossa käyttäjät arvioivat fraasin yleisyyttä nykykielessä, ja sille löytyi eri käyttötarkoituksia. Sitä voi käyttää esim. puhuttaessa henkilöstä, joka ei kuuntele/keskity lainkaan tai on yhteistyöhaluton keskustelussa. Fraasi esiintyy myös lukuisissa musiikkikappaleissa, mm. The Whon kappaleessa “Pinball Wizard”, Pink Floydin kappaleessa “Dogs”, Green Dayn kappaleessa “Walking Contradiction” ja Jeff Buckleyn kappaleessa “Lover, You Should’ve Come Over”.

  • “Your friendly neighbourhood X”

Lorelai saapuu Sookien luo ja huhuilee “Hey, it’s your friendly neighbourhood Lorelai”. —> Tämä on viittaus Marvel Comicsin Spider-man-supersankarihahmoon, joka täällä Suomessa tunnetaan Hämähäkkimiehenä. Alkuperäisissä Spider-man-sarjakuvissa tämä kyseinen trikoosankari viittaa usein itseensä termillä “your friendly neighbourhood Spider-man”, ja kyseinen fraasi on päätynyt myös 60-luvun Spider-man-piirrossarjan alkutunnariin. Tämä “friendly neighbourhood sejase” on aika yleinen sanonta, itsekin olen viitannut joskus itseeni termillä your friendly neighbourhood librarian, mutta en kyllä tiennyt että Hämis-sarjikset on se ihan alkuperäinen lähde tälle.

  • Oscar Wilde

Jacksonin veli Beau on myös paikalla ja örisee nojatuolissa. Kun Lorelai sanoo “Good morning”, Beau vastaa “Is it?”. Sookie toteaa, että Beau tykkää levittää auringonpaistetta ympärilleen, ja jatkaa: “Come on. Let’s leave Oscar Wilde here to his reading.” —> Oscar Wilde ollaankin jo käsitelty kolmannen kauden ensimmäisessä jaksossa. Sookie viitannee Oscariin siksi, että hänet tunnetaan mm. sivaltavasta sanallisesta nokkeluudestaan ja ajoittaisesta nihilismistään.

  • ”Hey, batter, batter, batter”?

Jackson ja Sookie kertovat Lorelaille, että haluavat synnyttää esikoislapsensa kotona omassa sängyssään. Tästä syystä he ovat hankkineet muovisen lakanan, ja Jackson vitsailee vauvan suorastaan liukuvan ulos suoraan siepparin käsivarsille. Lorelai tokaisee epäuskoisena: “While we all yell, ”hey, batter, batter, batter”?” —> Tämä Lorelain lainaama huudahdus liittyy amerikkalaiseen pesäpalloon eli baseballiin. Se on yleinen kannustushuuto, jota kuullaan baseball-tapahtumissa erityisesti yleisön joukossa. Tarkoituksena on kannustaa joukkueen lyöjää eli “batteriä” tai luoda jännitystä tilanteeseen, jossa hän valmistautuu lyömään palloa.

  • Scott Joplin

Jackson ojentaa Lorelaille hakulaitteen, joka piipittää iloista sävelmää siinä vaiheessa, kun Sookien synnytys alkaa. Lorelain mielestä soittoääni on söpö, ja Jackson myhäilee: “Scott Joplin seemed appropriately sunny.” —> Scott Joplin on afrikkalais-amerikkalainen säveltäjä ja pianisti, joka tunnetaan parhaiten ragtime-musiikin pioneerina. Ragtime on musiikillinen tyyli, joka nousi suosioon Yhdysvalloissa 1800-luvun lopulla. Ragtimen tunnusmerkit ovat nopeatempoiset rytmit, syncopated-rakenteet (eli painotuksen sijoittaminen tavallisesta poikkeaville iskuille), ja monimutkaiset pianokuvioinnit. Vauvapiipparin soittoääni on yksi Joplinin tunnetuimmista sävellyksistä “The Entertainer”, joka julkaistiin alunperin vuonna 1902. Sävellys saavutti uutta suosiota 1970-luvulla elokuvassa ”The Sting”, jossa se soi elokuvan tunnuskappaleena. Tämä johti sen uudelleen suosioon ja teki siitä laajemmin tunnetun.

  • Afterschool Special

Lorelai ja Rory ovat kyläkokouksessa. Lorelai kertoo Rorylle Sookien kotisynnytys-suunnitelmista. Lorelai kuvailee, kuinka kauhistunut oli nähdessään muovisen lakanan: “It was the same one that boy who couldn’t hold it had to use in that Afterschool Special. What was that called?” Rory vastaa: ”It’s Not Benny’s Fault.” Nuorille suunnattu opettavainen tv-sarja Afterschool Special onkin käsittelty jo kolmannen kauden jaksossa 16. “It’s Not Benny’s Fault” taitaa olla käsikirjoittajien oma keksintö, sillä tämän nimistä Afterschool Special -jaksoa ei löytynyt. Voinemme kuitenkin arvata, että jakso olisi käsitellyt yökastelua.

  • Manet & Monet

Lorelai vitsailee että Luke voisi esiintyä maalauksessa nimeltä “Cranky guy in baseball cap”, ja tähän Rory sit heittää että “was that Manet or Monet?”.
—> Pääteltiin Anskin ja Sannan kanssa että tämä on todennäköisesti viittaus vuoden 2001 Ocean’s Eleven -elokuvaan, jossa George Clooneyn hahmo sanoo että “I always confuse Monet and Manet”, vaikkei Rory sitä ihan samalla tavalla ilmaisekaan. Ocean’s Eleven -elokuvassa 11 varkaan huijariporukka ryöstää ovelan juonen avulla huipputarkasti vartioidun kasinon.

—> Édouard Manet eli vuosina 1832-1883 ja taiteelliselta tyylisuunnaltaan hän sijoittui realismin ja impressionismin välille. Hänen tunnetuin teoksensa on öljyvärimaalaus Aamiainen ruohikolla (ransk. Le déjeuner sur l’herbe), joka herätti aikoinaan paljon keskustelua, sillä siinä kuvataan alastonta naista joka hengailee nurtsilla modernisti pukeutuneiden miesten seurassa. Tää maalaus tuskin on mukana Festival of living picturesissa, luulen ma. 

—> Monet sitten on Claude Monet jonka elämä sijoittui vuosille 1840-1926 ja joka oli yksi ranskalaisen impressionismin perustajia. Itseasiassa hänen Impressio- eli auringonnousu -niminen maalauksensa antoi koko tyylisuunnalle nimen, ja häntä pidetään yhtenä Ranskan maalaustaiteen suurista mestareista. Monet maalasi paljon ulkona, ja hänen tunnetuimpiin teoksiinsa kuuluu noin 250 maalauksen sarja joissa kuvataan lumpeita. Ite muistan Monetin Buffyn yhdestä jaksosta missä vampyyrit raidas tappamiensa college-opiskelijoiden huoneita ja kisas että löytäänkö ne enemmän Monetin vai Klimtin tauluista tehtyjä julisteita ja niissä julisteissa oli juurikin joku Monetin klassinen lummekuva.

  • John Ashcroft

Taylor ja festivaalia järjestävä rouva Buff Otis tuijottavat Rorya Luken kuppilan ikkunasta. Lorelai veikkaa, että he ovat nakittamassa Rorylle festivaalin pääteosta, ja tarkkailevat siksi hänen ulkomuotoaan. Taylor käskee Roryn kääntyä sivuttain. Rory marmattaa tästä äidilleen: “This is a violation of my civil rights”, johon Lorelai toteaa: “You better do what John Ashcroft says or they may just follow us home.” —> John Ashcroft on 1942 syntynyt on yhdysvaltalainen republikaanipoliitikko. Hän oli presidentti George W. Bushin hallinnon oikeusministeri 2001–2005 ja tätä ennen Missourin kuvernööri 1985–1993 ja senaattori 1995–2001. Enpä meinannut keksiä, miksi Lorelai viittaa tähän, mutta Inna onneksi auttoi: John Ashcroft tunnetaan erityisesti hänen innokkaasta Patriot Actin kannatuksestaan. Patriot Act astui voimaan 2001, ja siinä lisättiin lainvalvojien sekä liittovaltion laitosten valtuuksia tarkkailla kansalaisia. Monet Patriot Actin kritisoijat olivat sitä mieltä, että amerikkalaisten kansalaisoikeuksia poljetaan, mihin Roryn ja Lorelain sanailu viittaa.

  • The Reaper, Versailles

Stars Hollow’n väki saa tietää Miss Pattyn tanssistudiolla, mitä taideteosta kukin heistä pääsee esittämään. Andrew ilahtuu huomatessaan olevansa “joku patsas”. Taylor korjaa: “You’re ”The Reaper,” Andrew – a prize work at Versailles and a prize role, not some statue.

—> Kuten Taylor myöhemmin tarkemmin vielä kertoo, niin The Reaper on yksi Versailles’n palatsin puutarhassa sijaitsevasta yli 2000 veistoksesta. Eräs lähde väittäisi kyseessä olevan ranskalaisen taidemaalarin Nicolas Poussinin veistos nimeltä “Archimole dit aussi bacchus” vuodelta 1660. Löysin itse mielestäni kuitenkin vielä enemmän ulkonäöltään Andrew’n patsasta muistuttavan teoksen, mutta sen nimestä tai taitelijasta ei löytynyt lisätietoa.

—> Versaillesin palatsi on linna Ranskassa. Se on yksi Euroopan suurimmista ja loisteliaimmista linnoista, jota rakennettiin pitkin 1600-lukua, ja lähtökohtana oli kuningas Ludvig kolmannentoista vuonna 1623 rakennuttama metsästyslinna. Tämä tässä mainittu Versaillesin valtava puisto rakennettiin siihen palatsin ympärille vuonna 1667, ja sinne hankittiin arvokkaita veistoksia, kuten muun muassa tämä Andrewin esittämäkseen saama The Reaper, ja monia antiikin jumaluuksia esittäviä veistoksia joille oli veistetty kuninkaallisten tai muiden korkea-arvoisten hovin jäsenten kasvonpiirteet.

  •  Leonardo da Vinci: The Last Supper

Kirk riemastuu huomatessaan, että pääsee esittämään osan: “Christ in ”The Last Supper.” Kyseessä on Leonardo da Vincin maalaus Viimeinen ehtoollinen.

—> Leonardo da Vinci (1452-1519) oli italialainen monitaituri, joka tunnetaan yhtenä historian merkittävimmistä taiteilijoista ja keksijöistä. Da Vinci on tunnettu myös arvokkaasta panoksestaan taiteen ja tieteen yhteensovittamiseen. Hänen monipuolisuutensa ja luovuutensa ovat inspiroineet lukemattomia taiteilijoita ja tiedemiehiä vuosisatojen ajan, ja hänen työnsä jatkaa vaikuttamista nykypäivään asti.

—> Leonardo da Vinci maalasi taulun ”Viimeinen ehtoollinen” vuosina 1495-1498 ja se on yksi hänen kuuluisimmista maalauksistaan. Teos kuvastaa Jeesuksen viimeistä ehtoollista hänen opetuslastensa kanssa – erityisesti tilannetta, jossa Jeesus ilmoittaa yhden hänen opetuslapsistaan kavaltavan hänet tulevaisuudessa. Tämä maalaus on paitsi uskonnollinen teos myös taidehistoriallisesti merkittävä sen innovatiivisen tekniikan ja ilmaisullisuuden vuoksi. Taulu sijaitsee Milanossa, Italiassa, Santa Maria delle Grazie -luostarin seinällä.

  • Apostolit: Jaakob, Simon

Kirkin Jeesus-huuman yhteydessä käydään läpi useita raamatullisia nimiä ja ilmiöitä. Keräsimme ne nyt kaikki tähän samaan nippuun.

* Jeesus ollaankin käyty läpi ensimmäisen kauden jaksossa 19.

* Kirkin brot eli apostolit:

—> Jeesuksen kavaltanut Juudas ollaan käyty 3. kauden jaksossa 12.

—> Jaakob: Pyhä Jaakob vanhempi eli Jaakob Sebedeuksen poika, suomeksi usein Pyhä Jaakko, oli Uuden Testamentin mukaan yksi Jeesuksen opetuslapsista ja apostoleista. Jaakob oli evankelista Johanneksen veli. Yhdessä heitä kutsuttiin Sebedeuksen pojiksi, ja Markuksen evankeliumin mukaan Jeesus antoi heille nimen Boanerges, ”ukkosenjylinän pojat”. Apostolien tekojen mukaan Herodes Agrippa mestautti Jaakobin, joka täten ensimmäisenä apostoleista kärsi marttyyrikuoleman.

—> Simon: Simon Kananeus eli Simon Kiivailija oli synoptisten (Matteus, Markus, Luukas) evankeliumien ja Apostolien tekojen mukaan yksi Jeesuksen kahdestatoista opetuslapsesta ja apostoleista. Johanneksen evankeliumissa häntä ei mainita. Simon Kananeus mainitaan Raamatussa vain apostolien nimiluetteloissa, mutta hänen myöhemmistä vaiheistaan on olemassa useita, osittain ristiriitaisiakin perimätietoja ja legendoja. Hänen on kerrottu saarnanneen evankeliumia ympäri maailmaa eri mantereilla. Myös Simonin kuolemasta on olemassa useita keskenään ristiriitaisia tietoja. Hänet on mahdollisesti ristiin­naulittu tai toisten tietojen mukaan sahattu kappaleiksi, ja hänen kuolinpaikakseen mainitaan muassa Jerusalem, Britannian Lincolnshire ja Abhasia.

—> Lebbeus: Pyhä Taddeus (kreikaksi Thaddaios) tai Lebbeus oli Markuksen ja Matteuksen evankeliumien mukaan yksi Jeesuksen kahdestatoista opetuslapsesta ja apostoleista. Hänet mainitaan Taddeus-nimellä Markuksen evankeliumissa, mutta Matteuksen evankeliumissa häntä kutsutaan nimellä Lebbeus, jonka lisänimi oli Taddeus. Kummassakin evankeliumissa hänet mainitaan vain opetuslapsien nimiluettelossa.

* High Priest Caiaphas: Kirk kettuilee Juudasta näyttelevälle kylän trubaduurille festivaalin iltana. Hän ei päästä tätä istumaan lähelleen ja kehottaa menemään ylipappi Kaifaksen viereen istumaan. Kaifas eli Josef Bar Kaifas (Josef Kaifaan poika) oli juutalaisten ylin pappi vuosina 18–37 jaa. Uuden testamentin mukaan Kaifas ylipappina ja siten juutalaisten oikeusistuimen korkeimpana tuomarina tuomitsi Jeesuksen jumalanpilkasta. Jeesus luovutettiin roomalaisille, häntä kuulusteltiin Kaifaan talossa ja roomalainen maaherra Pontius Pilatus tuomitsi hänet kuolemaan ristillä.

* Loaves and fishes: Lorelai ja Sookie kävelevät pitkin kylää. Sookiella on nälkä, ja hän sanoo että mennään etsimään syötävää. Lorelai näkee Kirkin apostolipossen kanssa ja sanoo, että ehkä heillä on “loaves and fishes”. Evankeliumit kertovat ihmeteosta nimeltä ruokkimisihme, jossa Jeesus ruokkii 5000 ihmistä vain viidellä leivällä ja kahdella kalalla. Valtava ihmisjoukko oli seurannut häntä hänen vetäydyttyään syrjäseuduille Johannes kastajan kuoleman jälkeen. Jeesus tunsi sympatiaa ihmisjoukkoa kohtaan ja alkoi parantaa sairaita. Kun päivä kävi pitkäksi, opetuslapset pyysivät Jeesusta lähettämään ihmisjoukon kotiin syömään, mutta Jeesus sanoi että heitä ei tarvitse lähettää pois. Opetuslapsilla oli vain viisi leipää ja kaksi kalaa, jotka Jeesus siunasi ja sai näin ollen riittämään koko 5000 ihmisen joukolle.

  • Girolamo Francesco Maria Mazzola: Portrait of a young girl named Antea

—> Taylor haluaa Roryn esittämään maalausta Portrait of a young girl named Antea. Sen on maalannut italialainen taidemaalari Parmigianino, oikealta nimeltään Girolamo Francesco Maria Mazzola, mutta tunnetaan myös nimellä Francesco Mazzola, sekä Parmigianino, joka on italiaa ja tarkoittaa vapaasti suomennettuna “pikku parmesaania”, mutta joka ei kuitenkaan viittaa siihen juustoon vaan syntymäpaikka Parmaan jonka Taylorkin myöhemmin mainitsee, englanniksi tämä lempinimi kääntyy “the little one from Parma”. Että juuh, melkoinen nimien kavalkadi hällä. Parmigianino eli vuosina 1503-1540 ja edusti manierismi -nimistä tyylisuuntaa.

—> Ja maalaus jota Rory esittää on oikealta nimeltään pelkästään Antea, mutta tunnetaan myös nimellä Portrait of a young woman eli ei siis girl, ja se on maalattu vuonna 1525. Maalauksen aihe eli tämä näätäasuinen isokourainen neito on jäänyt mysteeriksi että kuka hän on, voi olla että hän on kuuluisa roomalainen kurtisaani, tai sit joku oli myös ehdottanut että kuvassa olisi Parmigianinon tytär, tosin katoin että vuonna 1525 tää jäbä on ollu 22-vuotias niin en nyt tiiä miten sillä olis ton taulun mimmin ikäinen tytär mut noh, en ole taidehistorioitsija mutta voin vilkaista.

  • Pierre-Auguste Renoir: Dance at Bougival

Lorelai huomaa hämmästyksekseen, ettei hänen nimeään löydy esityslistasta. Hän lähestyy sekä Miss Pattyä ja Tayloria saadakseen asialle selityksen. “Patty, I’m the spitting image of the Renoir girl. I played her seven years ago and received the proper accolades. This is a mistake.

—> Pierre-Auguste Renoir (1841-1919) oli ranskalainen taiteilija, joka oli yksi impressionismin keskeisistä hahmoista. Hän oli tunnettu etenkin maalauksistaan, jotka kuvasivat ihmisiä ja jokapäiväistä elämää, sekä tanssia, puistomaisemia ja naisia.

—> Lorelain roolihahmo “Renoir-tyttö” kuuluu Renoir’n maalaukseen ”Dance at Bougival”, joka valmistui vuonna 1883. Se on yksi osa hänen laajasta tanssiteemojen maalausten sarjastaan. Teoksen pääaiheena on pari, joka tanssii Bougivalin ravintolassa lähellä Pariisia. Maalauksessa on esitetty liikkeen ja ilon tuntu, ja se on täynnä väriä ja valoa.

  • AC/DC with their original lead singer (Ronald Belford ”Bon” Scott)

Lane, Zach ja Brian ovat harjoitelleet soittoa uusimman kokelaan Gilin kanssa. Poikien mielestä kitaristi on kuitenkin aivan liian vanha heidän ryhmäänsä. Lane yrittää saada heidät ajattelemaan posin kautta ja ehdottaa, että he pukisivat Gilin koulupojaksi kuten AC/DC:n Angus Young. Brian mutisee: “He could have seen AC/DC with their original lead singer.” —> AC/DC:n alkuperäinen laulaja oli Ronald Belford ”Bon” Scott. Hän oli yksi bändin perustajajäsenistä ja toimi laulajana ensimmäisen kokoonpanon kanssa. Bon Scott lauloi bändin ensimmäiset suositut albumit, kuten ”High Voltage,” ”T.N.T.” ja ”Highway to Hell.” Bon Scott oli tunnettu voimakkaasta lauluäänestään ja energisestä esiintymistyylistään, ja hän oli tärkeä osa AC/DC:n menestystä varhaisina vuosina. Scott menehtyi 33-vuotiaana vuonna 1980 alkoholin yliannostukseen, mikä oli suuri menetys AC/DC:lle ja rock-maailmalle yleisesti. Bändi löysi kuitenkin uuden laulajan, Brian Johnsonin, jonka kanssa yhtye jatkoi menestyksekästä uraansa.

  • “Bada-bing all over his nice ivy-league suit.”

Lorelai ja Rory juttelevat Yalen pyykkituvassa ja Lorelai marmattaa että hän haluaa olla Renoir-tyttö, huolimatta edelliskerran mokailusta. Rory keksii kiristää Tayloria sanomalla että jos Taylor haluaa Roryn Anteaksi, hänen täytyy antaa Lorelaille Renoir-tytön rooli. Lorelai on hämmentynyt että Rorysta on tämmöiseen kiristyssuunnitelmaan, johon Rory vastaa “Bada-bing all over his nice ivy-league suit.” —> Tämä on viittaus vuoden 1972 The Godfather- eli suomeksi Kummisetä -elokuvaan, joka on mainittu GG:ssä noin sata kertaa, mutta tää lainaus esiintyy nyt ensimmäisen kerran. Kyseisessä elokuvan kohtauksessa James Caanin näyttelemä Sonny Corleone selittää Al Pacinon näyttelemälle Michael Corleonelle miten tämä ei ole mikään armeija missä ammutaan ihmisiä mailin päästä, vaan joudut menemään tosi lähelle ja bada bing! ampumaan tyypin aivot pitkin sun hienoa ivy league -pukua. Eli tämmöisistä ikävistä mafiahenkisistä kiristyshommista tässä kyse, vaikka Rory jättääkin aivojen roiskumisen mainitsematta. Ja ilmeisesti ivy leaguelle ei ole mitään järkevää suomennosta, vai onko se nyt sit se murattiliiga, mitä en oo koskaan kuullut missään muualla kuin tässä podcastissa. 😀

  • Bicentennial

Lane, Zach ja Brian äimistelevät edelleen Gilin ikää kun Gil poistuu hetkeksi soittamaan työpuhelua. Brian alkaa luetella asioita joiden aikaan Gil on jo ollut elossa, kuten se kun ihminen käveli kuussa joka tapahtui vuonna 1969 sekä tapahtuma nimeltä bicentennial. Tässä viitataan United states bicentennial -nimiseen häppeningiin joka juhlisti Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksen 200-vuotispäivää, ja joka kulminoitui Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivään heinäkuun 4.:nä vuonna 1976. Eli tämä oli vähä niinkuin meidän Suomi100 tossa muutama vuosi takaperin.

  • “With rings on my fingers and bells on my toes!”

Lorelai on keskustelemassa Sookien kanssa kotisynnytysasioista kun paikalle saapuu Bruce, Sookien jämäkkä kätilö. Hän kysyy Lorelailta että sinäkö se olet se ystävä joka tulee olemaan paikalla synnytyksessä, johon Lorelai vastaa “with rings on my fingers and bells on my toes”, joka on riimi vanhasta lastenlorusta, joka kuuluu kokonaisuudessaan “Ride a cockhorse to Banbury Cross, to see a fine lady upon a white horse. Rings on her fingers and bells on her toes, she shall have music wherever she goes.”. Varmaankin tästä vauva-asiasta tuli hälle mieleen tämmöinen loruviittaus vaikka Bruce ei ollutkaan tästä Lorelain loruilusta mitenkään vaikuttunut.

  • The fat guy in Monty Python’s Meaning of Life

Myöhemmin Lorelai on nukkumassa, kun joku alkaa koputtaa oveen. Siellä on hermostunut Sookie, joka paukkii sisään valittaen sisäänsä juuttuneesta vauvasta. “And it’s growing all the time, just getting bigger and bigger. I’ve forgotten what it’s like not to be expanding. I’ll get so huge, I’ll be the fat guy in Monty Python’s Meaning of Life. I’ll explode and slime the whole room. People could die.” —> Sookie viittaa Mr. Creosote -nimiseen hahmoon Monty Pythonien vuoden 1983 elokuvassa Elämän tarkoitus. Mr. Creosote on valtaisan kokoinen mies joka tulee syömään hienoon ranskalaiseen ravintolaan. Hän mm. oksentaa lattialle ja menun päälle, tilaa koko menun ämpärissä viiriäisen munilla koristeltuna, ja juo kuusi pulloa viiniä sekä kuusi koria olutta. Lopulta hän oksentelee pöydälle ja muiden ravintolan asiakkaiden päälle. Tähän kaikkeen kyllästynyt tarjoilija tuo miehelle pienen minttusuklaan jälkkäriksi: “A wafer thin mint”. Herra Creosote valittaa, että on täynnä eikä jaksa enää mitään, mutta tarjoilija taivuttelee hänet syömään minttusuklaan. Kun suklaa on syöty, herra Creosoten valtaisa keho räjähtää pitkin ravintolaa.

  • Manhattan, Rob Roy, sidecar

Sookie jatkaa meuhaamistaan: “This is my mother’s fault. She fed me too much roughage as a kid. Bran and granola and rapini. And now my insides are all rough and grabby, and Davey can’t work his way out of my sandpaper innards. I want booze. I want a Manhattan and a scotch and a beer and a Rob Roy and a sidecar. But I can’t, and I’m mad about that. I want to give birth!

—> Manhattan: on cocktail, joka valmistetaan viskistä, makeasta punaisesta vermutista, jääpaloista ja angosturasta. Sekoitetaan lusikalla tai ravistamalla ja kaadetaan siivilän läpi jäähdytettyyn cocktaillasiin. Yleensä se koristellaan maraschinokirsikalla ja appelsiininkuorisuikaleella.

—> Rob Roy: cocktail, joka koostuu pääsääntöisesti vermutista ja viskistä. Rob Roy on melko samanlainen kuin Manhattan, mutta siinä käytetään pelkästään skottilaista mallas- tai viljaviskiä, kun Manhattanissa käytetään pääsääntöisesti ruisviskiä. Rob Roy nimettiin samannimisen operetin ensi-illan kunniaksi, jota alettiin esittää 1894. Operetti perustuu löyhästi skottilaisen kansallissankarin Rob Roy MacGregorin elämään.

—> Sidecar: klassinen drinkki, joka perinteisesti tehdään konjakista, appelsiinilikööristä sekä sitruunamehusta. Koristeena käytetään usein sitruunanpalaa.